خانه > گوناگون > بندر آلالان اسالم و ضرورت احیای آن

بندر آلالان اسالم و ضرورت احیای آن

چنگیز شکوری چنگیز شکوری

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و استقلال کشورهای جدید، نقشه ژئوپلتیک جهان دچار تحولات و معادلات جدیدی شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در مرزهای شمالی خود با واحدهای سیاسی متعدد هم مرز شد.

آذربایجان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه کشورهای تازه استقلال یافته ای بودند که در حاشیه بزرگ ترین دریاچه جهان همسایه جمهوری اسلامی شدند. در این میان یکی از سیاست های کشور ما همگرایی با این کشورها است. دین اسلام و آداب و رسوم مشترک تاریخی به عنوان عوامل مهم همگرایی با جمهوری های آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، داغستان تاتارستان و مناطق مسلمان نشین فدراسیون روسیه است و علاوه بر ظرفیت های جغرافیایی، موقعیت سیاسی نیز عامل مهمی برای همگرایی بیشتر خواهد بود.

ما باید بتوانیم در شرایط فعلی نظام جهانی از امکانات بالقوه و فرصت ها و شرایط موجود حداکثر بهره را ببریم. دریای خزر ( کاسپین ) یک امکان طبیعی و عامل مهمی در این زمینه محسوب می شود گذشته از چالش های پیش رو در زمینه منابع فسیلی زیر سطحی و مسائل زیست محیطی این دریا، استفاده از ناوگان حمل و نقل دریایی و نقش آن در کریدورهای بین المللی از جمله نوستراک اهمیت می یابد.

دولت جمهوری اسلامی، و متولیان استان گیلان در این زمینه قدم های مهمی برداشته اند. افزایش محوطه اسکله بندرانزلی و افزایش ظرفیت واردات و صادرات در این بندر و پیگیری اتصال راه آهن قزوین- رشت- انزلی به آستارا و پیگیری ۴ بانده کردن شوسه تالش- آستارا می تواند در روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه نقش مهمی ایفا کند اما در این زمینه استفاده بیشتر از امکانات سواحل ایرانی برای پیوستن به کریدورهای حمل و نقل داخلی و بین المللی، خشکی و آبی از یک سو و ایجاد اشتغال و زمینه های صادرات و افزایش درآمد ناخالص ملی، از طرف دیگر باعث می شود که کارهای مطالعاتی و کارشناسانه صورت گیرد.

به نظر می رسد که ایجاد بندر چند منظوره در سواحل منطقه اسالم تالش در سواحل جنوب غربی دریای خزر کارساز باشد. بندر تاریخی آلالان در ۶ کیلومتری شهر اسالم یکی از عمیق ترین نقاط این دریاچه بین المللی محسوب می شود. ساخت اسکله این بندر از نظر هزینه کمتر و بهره وری بیشتر می تواند از اولویت های مهم استان و کشور ما باشد. با ساخت این بندر زمینه لازم برای ایجاد شهرک صنعتی، منطقه آزاد، اشتغال، صادرات و واردات فراهم می شود. با توجه به نزدیکی به بنادر باکو، ماخاچ قلعه، آستارا خان و بنادر ریز و درشت دیگر در فدراسیون روسیه، قزاقستان و ترکمنستان هزینه حمل و نقل کاهش می یابد و از دیگر سو امکان اتصال جاده اسالم به خلخال و آزاد راه زنجان – تبریز موجب اتصال این بندر به استان های اردبیل – آذربایجان شرقی – غربی، کردستان، زنجان – قزوین و تهران خواهد بود. برای مثال نزدیکی بندر موجب می شود که آهن آلات و چوب کشورهای دیگر مانند روسیه سریع تر و با کمترین هزینه به دست تولیدکننده داخلی و صنایع استان های شمالی برسد و از دیگر سو صنایع جدید با زمینه های صادراتی ایجاد شود.

برای مثال در صورت ساخت این بندر سیمان، آهک، آجر، سفال و سنگ مرمر به راحتی قابلیت صدور و ارزآوری خواهند یافت و استان های هموار نیز از انزوا خارج خواهند شد. ساخت این بندر ملاحظات ژئوپلتیکی کشورهای همجوار را به دلیل استفاده از آن برای تسهیل ترانزیت کالاهایشان بالا خواهد برد و زمینه های گردشگری و صنایع تبدیلی فراهم خواهد شد. علاوه بر این استفاده مناسب تر از سواحل خود را خواهیم داشت. با توجه به سفر استاندار گیلان به روسیه و احساس علاقه ای که به حوزه دریای کاسپین ( خزر ) دارند، تصویب ساخت این بندر متصورتر از هر زمان دیگری است. در زمینه اعتبار ساخت این بندر علاوه بر اعتبارات دولتی زمینه کار برای بخش خصوصی نیز مهیاست، چنان که بسیاری از کشورهای دیگر که محصور در خشکی هستند علاقه مند به سرمایه گذاری برای ساخت بندر به صورت BOT یا اجاره ای هستند. همت عالی مسئولان استان و کشور و توجه نمایندگان استان و مناطق منتفع از اجرای این طرح می تواند نقطه توجه و آغاز این طرح مهم باشد.

Print Friendly, PDF & Email

درباره ی مدیر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *